Jak wybić się na YouTube?

Kariera na YouTube

Nagrywanie filmów na YouTube już od kilku dobrych lat jest główną aspiracją wielu młodych ludzi. Trudno jednoznacznie określić powody takiego stanu rzeczy: niektórym nastolatkom z całą pewnością imponuje wielka popularność youtuberów, inni chcą po prostu artystycznie wyrazić siebie poprzez formę wideo, jeszcze inni czują coś w rodzaju powołania do tego, by dzielić się swoimi przemyśleniami z jakąś publicznością, ale zdecydowana osób większość patrzy przede wszystkim na korzyści finansowe.

Zarabianie na YouTube

Youtuberzy zarabiają na swoim fachu naprawdę przyzwoite pieniądze i niejednokrotnie chwalą się tym na platformach takich jak Instagram. Tego rodzaju działalność sprzyja niestety mniej przychylnym opiniom, sugerującym, że może dany youtuber powinien wziąć się do uczciwej pracy, a nie siedzieć i nagrywać głupie filmy w internecie i otrzymywać za to nieprzyzwoicie duże przelewy na konto. Takie głosy biorą się oczywiście ze zwyczajnej niewiedzy, bowiem ludzie powierzchownie oceniają youtuberów przez pryzmat wrzucanych przez nich do sieci filmów. W praktyce wygląda to natomiast tak, że twórca internetowy jest w dzisiejszych czasach człowiekiem-instytucją i ma porażającą wartość marketingową, która przekłada się na jego zarobki. Zrozumienie, że youtuber doskonale zarabiający musi umieć nadać swojej twórczości wartość reklamową jest fundamentem zrozumienia tego, jak w dzisiejszych czasach można się na platformie Google wybić.

Napopularniejsi youtuberzy

Przeanalizowanie twórczości kilku najpopularniejszych youtuberów, którzy w zasadzie nie robią niczego oryginalnego i na przykład grają w gry albo kręcą filmy, w których przedstawiają swoje codzienne życie i ewentualnie robią jakieś szokujące wyzwania, pozwala wyciągnąć kilka interesujących wniosków. Przede wszystkim, twórcy zachowują się współcześnie w bardzo uniwersalny, ugrzeczniony sposób, nawet jeśli słyną z emocjonalności lub wybili się na kontrowersjach. Taki stan rzeczy jest pochodną wprowadzenia przez YouTube standardów społeczności na platformie, które kilka lat temu zupełnie odmieniły oblicze tego serwisu i nadały mu nieco inną formę. Jeszcze na początku drugiej dekady XXI wieku YouTube był czymś w rodzaju całkowicie wolnego pola do popisu dla twórców: nie do pomyślenia było, żeby platforma angażowała się w usuwanie filmów lub kont bez ewidentnego złamania prawa i dobrych obyczajów przez twórcę. Twórcy zajmowali się robieniem filmów, które znakomicie się klikały ze względu na przyciągającą odbiorców do ekranu autentyczność, a YouTube odstępował twórcom część przychodów z reklam, by ci mogli tworzyć jeszcze więcej i jeszcze więcej zarabiać.

Taki stan rzeczy szybko zaczął zmierzać ku końcowi: reklamodawcy nie życzyli sobie reklamowania swoich produktów przed filmami twórców kontrowersyjnych i wulgarnych, więc YouTube narzucił twórcom obowiązek trzymania się standardów społeczności, jeśli chcieli nadal zarabiać na filmach. To właśnie zrozumienie tych standardów jest kluczem do wybicia się na YouTube: są one w stanie stworzyć z początkującego youtubera prawdziwą machinę marketingową, w której promowaniu udział weźmie z czasem sama platforma, rekomendując potencjalnym odbiorcom jego filmy.