Nowoczesne technologie ułatwiają nam życie. Wprowadzane są one w różnych dziedzinach. Przykładem jest inżynieria odwrotna, nazywana inżynierią wsteczną, która obejmuje skanowanie 3D, projektowanie modeli w programach typu CAD i drukowanie 3D gotowych obiektów przy użyciu odpowiedniej technologii. Inżynieria odwrotna znajduje zastosowanie między innymi w motoryzacji, w szczególności do odtwarzania wyglądu części i komponentów, które nie są już dostępne u producenta. Sprawdźmy, jak to właściwie funkcjonuje?
Digitalizacja obiektów rzeczywistych
W inżynierii wstecznej dużą rolę, jeśli nie największą, odgrywa skanowanie 3D, które znacznie przyspiesza procesy modelowania obiektów. Pozwala ono na przeniesienie do wirtualnej rzeczywistości kształtu i specyfiki konkretnych, rzeczywistych modeli. W efekcie można rekonstruować np. części samochodowe i wytwarzać je nawet na pojedyncze zamówienia z wykorzystaniem drukarek 3D.
Inżynieria odwrotna w przemyśle motoryzacyjnym stosowana jest po to, by digitalizować części, komponenty, a nawet całe pojazdy. Obiekty w formie cyfrowej można właściwie dowolnie modyfikować, analizować ich działanie, poprawiać, ulepszać i przygotowywać ich wyjściowy model, który można wyprodukować z wykorzystaniem różnych materiałów, w tym stali czy tworzyw sztucznych.
Odtwarzanie części zabytkowych samochodów
Osoby zajmujące się rekonstruowaniem samochodów zabytkowych często mają problemy z tym, że nie ma już na rynku części i elementów, jakich potrzebują do odbudowy pojazdu. Metoda digitalizacji obiektów w ramach inżynierii odwrotnej w przemyśle motoryzacyjnym sprawia, że ich problemy można szybko rozwiązać. Wystarczy zeskanować zużyty czy uszkodzony element, zoptymalizować go i „naprawić” w programie CAD, a następnie wydrukować w pełni funkcjonalną część na drukarce 3D. Druk z proszków metali, jaki stosowany może być w takim przypadku, pozwoli na powstanie elementów niedostępnych już w sprzedaży. Zanim powstanie gotowy produkt z proszków metali, można prototypować części, drukując je z wykorzystaniem tworzyw sztucznych.
Sprawdzanie produkowanych elementów
Innym sposobem na wykorzystanie inżynierii odwrotnej w przemyśle motoryzacyjnym jest prowadzenie kontroli jakości na liniach produkcyjnych. Skanowanie 3D wybiórczo produkowanych części pozwala na sprawdzenie ich jakości. W programie komputerowym można dokładnie przeanalizować, czy dany detal spełnia określone wymagania. Jeśli tak nie jest, może być to oznaką rozkalibrowania się maszyny produkcyjnej. W dużych koncernach motoryzacyjnych, gdzie codziennie powstają tysiące różnych części, taka kontrola jakości pozwala zaoszczędzić ogromne pieniądze. Można bowiem wyłapać przy użyciu skanowania 3D i modeli zdigitalizowanych części i komponentów, czy powstały one zgodnie z dokumentacją techniczną. Gdyby taka drobiazgowa kontrola nie miała miejsca, to mogłoby dojść do sytuacji, w której komponenty z danej linii produkcyjnej byłyby wadliwe, a to już generuje poważne koszty po stronie producenta.
Projektowanie elementów samochodowych
Wirtualne modele części samochodowych, które tworzone są w ramach inżynierii odwrotnej, pozwalają sprawdzić, czy nie zachodzą w nich kolizje. Odpowiednie oprogramowanie CAD umożliwi tworzenie dokumentacji technicznej obiektu, a dostępne narzędzia w programach komputerowych pozwalają inżynierom już na etapie projektowania zapobiec ewentualnym błędom i wykluczyć problemy montażowe. Programy stosowane w inżynierii odwrotnej pozwalają na szybkie wykrycie usterek w nowo projektowanych komponentach.
Bezstykowe skanowanie, jakie prowadzone jest przy użyciu skanerów 3D umożliwia zdigitalizowanie obiektów samochodowych w miejscach trudnodostępnych. Inżynieria odwrotna pozwala przenieść do programu komputerowego m.in. tłoki silnikowe czy wirniki w turbosprężarce, których pomiar przy użyciu metod konwencjonalnych byłby właściwie niemożliwy.